Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

Drumurile noastre toate se vor întâlni la Tulcea!

16.06.2019
Share Button

La 8 septembrie 2015, am avut bucuria de a-i strânge mâna omologului meu roman Iulian Matache, în cadrul unei reuniuni bilaterale, la care au participat mai mulți colegi de breaslă. Am discutat planuri concrete ce țin de dezvoltarea infrastructurii de transport. Ministrul Iulian Matache a menționat că România concepe relația cu Republica Moldova pe două coordonate principale. Prima vizează caracterul special al legăturilor dintre noi, având în vedere comunitatea de limbă, cultură, istorie. Cea de a doua ține de dimensiunea europeană a cooperării bilaterale, ce are la bază obiectivul integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană.

Cititorii mei ar trebui să cunoască că Guvernul Republicii Moldova a primit, recent, din partea  Ministerului Transporturilor din România, un document strategic de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru sectorul rutier, feroviar, naval, aerian şi multimodal - Master Planul General de Transport. Acest  document stă la baza planificării investiţiilor în transporturi pentru perioada 2014 - 2030.


Proiectele cuprinse în Master Planul General de Transport vor fi finanţate din fonduri europene şi de la bugetul de stat.


Domnul Iulian Matache a remarcat câteva proiecte care vor contribui la o mai bună conectivitate între România și Republica Moldova:

- Construcţia Podului Ungheni (România) - Ungheni (Moldova), care va asigura legătura cu autostrada Târgu-Neamt – Iaşi – Ungheni,

- Reabilitarea Podului Galaţi (RO) - Giurgiuleşti (MD),

- Reabilitarea şi construcţia infrastructurii feroviare pe traseul Socola - Nicolina pentru circulația trenurilor pe cale largă (1520 mm) în direcţia Nicolina - Cristeşti Jijia–Ungheni.


În calitatea mea de Ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor am reafirmat interesul nostru pentru ruta feroviară Chișinău-Iași, un proiect de care se leagă mai multe așteptări ale cetățenilor din Republica Moldova și România. În definitiv, am stabilit ca în perioada următoare să fie pusă în funcțiune ruta feroviară Chișinău-Iaşi, pe care vor circula trenuri modernizate la Pașcani, România.




Totodată, am atras atenția părții române că pentru construirea podului rutier peste râul Prut, în Ungheni și reabilitarea podurilor rutiere din Giurgiulești- Galați, Leova- Bumbăta și Leca-Fălciu este nevoie de un acord interguvernamental. Mi-am asumat responsabilitatea de a mobiliza echipa pentru a contribui la pregătirea acordului. Preconizăm ca acesta să fie semnat la ședința comună a Guvernelor Republicii Moldova și României care va avea loc pe 22 septembrie la Tulcea.


În cadrul reuniunii am stabilit că până la sfârșitul lunii septembrie urmează să pregătim pachetul de documente în vederea punerii în funcțiune a rutei feroviare Chișinău-Iaşi.


Dincolo de limbajul oficial al întâlnirilor protocolare, ași vrea să spun că am avut un dialog călduros, frățesc, pentru că atunci când esti între cei de același neam, îți poți permite să treci peste anumite rigori diplomatice. Contează mai mult ceea ce vrem să facem împreună pentru ca cetățenii noștri să poată beneficia de apropierea noastră geografică, culturală și istorică. Contează, de exemplu, să le putem oferi cetățenilor din Republica Moldova posibilitatea de a călători liniștit și confortabil cu trenul până la Iași. Aceasta ar putea fi o noutate bună pentru tinerii care în octombrie vor merge la studii în România. Și pentru creștinii care pe 14 octombrie obișnuiesc să călătorească la Iași pentru a se închina în Biserica Cuvioasei Parascheva, ar putea fi o veste bună. Și pentru cei care merg la munci sezoniere, la fel. Rămâne să ne suflecăm mânecile și să muncim pentru ca ceea ce ne dorim să se întâmple. Pentru că așa cum spune un proverb românesc mai vechi: „Dumnezeu hrăneşte păsările care dau din aripi”.
Share Button