Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

„2015 a fost anul când am simțit la propriu presiunea responsabilităților”

17.11.2019
Share Button
Interviul cu dl. Iurie Chirinciuc, ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, realizat de publicația Almanah Politic 2015.

Dle. Chirinciuc, se spune că, munca sfinţeşte locul. Cum a fost anul 2015 pentru Dvs. din acest punct de vedere?
 
A fost un an plin de evenimente, în care am investit mult timp și energie în muncă, uneori în detrimentul familiei mele. Sigur că omul care muncește sfințește locul, dar sînt situații și domenii de activitate în care schimbările vin mai greu, pentru că ele depind de mai mulți oameni, instituții, organizații. Oricum, am destulă ambiție și perseverență ca să duc până la capăt lucrurile pe care le-am început. Să vedem, însă, dacă situația politică va fi prielnică în acest sens. După cum bine știți, politica la noi este pretențioasă și imprevizibilă.

Ați fost deputat, ulterior ați ajuns la cârma unuia din cele mai importante ministere. Putem afirma că
anul 2015 pentru  Dvs. a fost unul de cotitură?

Putem spune și așa. 2015 a fost anul când am simțit la propriu presiunea responsabilităților. Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor este mai mult decât unul din cele mai importante ministere din Guvern. Asta pentru că, atunci când ceva nu funcționează cum trebuie în domeniul nostru, oamenii reacționează imediat, fie că e vorba de un drum blocat, de un operator de transport care uită că face parte dintr-un serviciu public sau de altceva. Poate că în legislativ e mai confortabil. Deși, în cele 8 luni de activitate parlamentară am venit cu
numeroase amendamente la diferite proiecte de legi, am ținut discursuri de la tribuna parlamentară și am elaborat un raport de opinie separată pentru jaful de miliarde din sistemul bancar autohton. Totuși la minister e altceva, pentru că mereu te afli la intersecția unor interese economice: interesul cetățeanului și cel al agenților economici privați.
 
Înainte de a deveni politician ați făcut afaceri de succes. Ce v-a determinat să faceți acest pas?

Vreau să menționez că, până în 2013 n-am făcut parte din nici un partid politic. Am susținut activ mișcarea de eliberare națională, care anima societatea în anii ”90, dar am preferat atunci să nu mă implic politic mai mult.  Să știți că pentru mine ar fi fost mai ușor să nu intru în politică, dar convingerea mea este că dacă toți oamenii buni se vor feri să facă politică atunci cine ne va conduce? Schimbarea clasei politice este posibilă, dar pentru aceasta este nevoie și de implicarea tuturor celor care vor această schimbare. Din aceste considerente, decizia de a mă implica în politică a fost mai mult o obligație față de neam, țară și familie.

Personal, am convingerea că Republica Moldova se află la o răscruce și de fiecare dintre noi depinde soarta acestei palme de pământ. La nivel regional, dar și global situația este extrem de tensionată, iar la nivel local, avem criza
financiar-bancară, corupție, criza în justiție și criză în politică. Toate acestea sunt provocări care trebuie să ne motiveze să muncim mai mult și mai inteligent pentru a putea schimba lucrurile.

Am venit în politică și în Guvern având certitudinea că voi putea aplica cu succes experiența acumulată în decursul mai multor ani în care am făcut business. Fiecare om are rostul lui în viață. Sînt parte a poporului nostru român, la care țin mult și am ajuns la o vârstă când pot și vreau să fac ceva pentru poporul meu. Poate că sună patetic, dar așa simt eu. Ne-am născut și am crescut în Moldova și cred că trebuie să ne folosim inteligența și forța pentru a construi ceva anume aici, pentru copii noștri, pentru viitorul lor și al nostru. Asta este convingerea mea.

Cu siguranță că nu este ușor să conduci MTID. Ce reguli stau la baza activității Dvs.?

Nimic nu este ușor în Republica Moldova. Nici pentru cetățeni, nici pentru guvernanții care își iau în serios misiunea. Ca să fiu mai concret, o să vă dau câteva exemple. Când am venit la conducerea ministerului Transporturilor, Compania AIR Moldova suporta pierderi de 108 mln. lei, mii de angajați ai Căii Ferate din Moldova nu-și ridicase salariile de mai bine de 3 luni. Întreprinderea de stat „MoldATSA” avea mijloacele sale financiare blocate, întreprinderea „Moldaeroservice” avea conturile blocate, iar restanțele salariale erau de peste 6 luni. Portul Fluvial Ungheni avea conturile blocate și restanțe salariale mai mari de 3 luni. În plus,  restanțele pentru lucrările executate și finanțate din Fondul rutier însumau sute de milioane. Cum credeți, e simplu să pui oamenii la lucru atunci când nu ai bani să-i plătești?

Despre reguli - pe scurt. Oamenii care lucrează împreună cu mine știu că apreciez disciplina, inițiativa și onestitatea.

La general, cu ce rezultate obținute în 2015 în domeniul transporturilor și infrastructurii drumurilor vă mândriți?

Perioada de criză pe care o traversăm cu toții este prea dificilă și cei mai mulți dintre cetățenii noștri continuă să trăiască destul de greu. Nu ar fi corect față de ei să ne mândrim sau să ne lăudăm cu ceva. Dar, dacă
mă întrebați despre realizări, vă răspund că am reușit să stopăm declinul în transporturi și am început multe reforme importante, a căror roade o să le vedem în timp.  Am reușit să diminuăm pierderile companiei AIR Moldova de la 108, la 50 de milioane lei, am reluat achitarea salariilor angajaților CFM. Totodată, am dus la bun sfârșit semnarea acordului de grant pentru restructurarea acestei întreprinderi de stat. Am demarat reorganizarea Întreprinderii de Stat pentru Utilizarea Spaţiului Aerian si deservirea Traficului Aerian „MoldATSA”, a Autorității administrative „Agenția Națională Transport Auto” și cea a Întreprinderii de Stat „Moldaeroservice”.

Cred că putem menționa la capitolul realizări lansarea trenului modernizat nr. 4 pe traseul Chișinău-Ungheni, inaugurarea cursei feroviare Chișinău-Iași, darea în exploatare a drumului de ocolire a orășelului Căușeni, pregătirea mai multor documente importante necesare pentru buna funcționare a transportului rutier, feroviar, maritim și aerian, dar și inițierea procesului de inventariere a navelor maritime problematice înregistrate sub pavilion moldovenesc. Totuși, îmi este mai aproape de inimă lansarea trenului spre Iași, pentru că acest lucru a fost posibil datorită unei colaborări frumoase cu partenerii și frații noștri din România. Dar și pentru că  evenimentul are pentru noi și o valoare istorică și culturală.

Sunteți membru al Partidului Liberal.  De ce anume PL?

Pentru că îmi sunt aproape idealurile naționale pentru care luptă consecvent acest partid și oamenii care simt și cred la fel ca mine. Și pentru că Partidul Liberal, din care fac parte, este promotorul reformelor, care, adesea, pot fi dureroase, dar care sunt absolut necesare pentru economia Republicii Moldova.

Apropo, cât de puternic este Partidul Liberal actualmente?

E important cum percep oamenii acest lucru. Dar dacă e să luăm în calcul cele 13 mandate de deputat în
Parlamentul Republicii Moldova, obținute după scrutinul parlamentar din 2014, cele patru ministere conduse de
membri PL, adică Ministerul Transporturilor, Ministerul Educației, Ministerul Apărării și Ministerul Mediului, dar și funcția de primar general al municipiului Chișinău și alte primării conduse de membri noștri de partid, putem afirma cu tărie că Partidul Liberal este o forță reală pe arena politică din Republica Moldova. Asta și pentru că este susținut, în special, de intelectuali și de oameni simpli care votează rațional și conștient. Îmi pare rău să constat, dar nu este o noutate pentru nimeni faptul că, în societatea noastră postsovietică avem prea mulți cetățeni, a căror opțiuni electorale se bazează pe cumătrizm și iluzii hrănite cu mituri și povești fabricate în campaniile electorale. Dar asta nu înseamnă decât că Partidul Liberal, ca și alte partide proeuropene, are suficient de mult de lucru pentru a străbate la conștiința și gândirea celor mulți.

Antoine de Saint-Exupery spunea, că „Un scop fără un plan este doar o dorință”. Ce plan aveți pentru 2016?

Aș prefera să vă vorbesc mai mult despre planurile mele, după ce se vor limpezi lucrurile și vom avea un nou Guvern. Până atunci am destul de mult de lucru la minister. Planurile mele personale includ acțiuni pentru 40-50 de ani înainte. Cele politice depind de mai mulți factori și circumstanțe. Dar și pentru unele și pentru altele este nevoie de răbdare. Din păcate, în lumea contemporană răbdarea nu mai este o virtute morală. În așteptările noastre față de conducători – cu atât mai mult. Să vă dau un exemplu, atunci când sădești o livadă, o îngrijești mai mulți ani până când obții roade și câștig financiar, nu? Orice agricultor își face planuri în acest sens pe minimum 7-10 ani înainte.
Toată lumea înțelege că orice lucru, care se face temeinic, are nevoie de timp și răbdare. Din păcate, societatea noastră nu mai are răbdarea necesară și vrea schimbări radicale în câteva luni de guvernare. Iar asta e ca și cum ai sădi în noiembrie un hectar de nuci și ai aștepta în august să rodească. Și dacă nu dă roade, îi scoatem și punem puieți de mere în loc. Și le cerem să rodească în câteva luni. Cam aceasta este esența schimbărilor politice din ultimul timp. Oamenii nu mai au răbdare deloc.

Cum  ar trebui să arate Republica Moldova în viziunea lui Iurie Chirinciuc?

Moldova în viziunea mea sunt compatrioții noștri, pe care îi vreau mai optimiști, mai cumpătați în ceea ce fac, mai înțelepți atunci când aleg ceva și... fără hotare cu România. M-aș bucura să le putem oferi cetățenilor noștri tot ce le trebuie pentru o viață demnă aici, acasă. M-aș bucura să se întoarcă cât mai mulți dintre ei în Moldova, ca să fie stăpâni pe pământul și țara pe care ne-a lăsat-o Dumnezeu. M-aș bucura să văd mai mulți copii zâmbind alături de părinții lor. Și m-as simți mai liniștit, dacă în patria mea ar fi mai mulți oameni care încearcă să facă ceva pentru țară, fără a se întreba ce face țara pentru ei.
Share Button