Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

(Română) INTERVIU: Air Moldova rămâne lider incontestabil pe piața aeriană din Republica Moldova

30.12.2016
Share Button

Извините, этот техт доступен только в “Română”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dragi cititori ai blogului meu vă invit să citiți ultimul interviu acordat revistei de bord a companiei Air Moldova, "ALTITUDE". Aici am încercat să arăt clar care este situația de la această companie, și, mă bucur că anul acesta va încheiat pe profit. Mă bucur că tot mai mulți cetățeni aleg să călătorească cu această companie. Iar noi promitem că serviciile vor fi la cele mai înalte standarte!




Domnule ministru, un fenomen devine din ce în ce mai ferm în ultimii ani, în Republica Moldova - numărul celor care călătoresc cu avionul este într-o creștere continuă de la un an al altul. Până unde credeți că poate ajunge această cifră?


Într-adevăr, piața serviciilor aeriene este una extrem de dinamică și acest lucru este caracteristic nu doar pentru Republica Moldova, ci pentru toate statele din regiune. La noi, însă, piața  aeriană este tânără  și  foarte atractivă, iar operatorii aerieni internaționali  nu ezită să încerce să o cucerească. Astfel, numărul călătorilor care au utilizat serviciile aeriene în Republica Moldova a ajuns la o cifra de două milioane de pasageri anual, fiind într-o permanentă creștere.


Eliminarea vizelor pentru călătoriile în Europa, apoi liberalizarea pieței aeriene, i-au făcut pe mulți moldoveni să aleagă avionul pentru călătoriile în străinătate. Evoluția se vede cu ochiul liber, dar știm că fiecare domeniu are limitele sale. Ce altceva am putea face pentru a menține această creștere a numărului de pasageri?


Evident ca liberalizarea spațiului aerian cu Uniunea Europeană în 2012, apoi cu Rusia în 2014 și în cele din urmă liberalizarea regimului de vize din iunie 2014 a condus către creșterea vertiginoasă a călătoriilor cu avionul. Acest lucru, însă, a exercitat și o presiune sporită asupra tuturor operatorilor aerieni de a-și îmbunătăți calitatea serviciilor prestate pentru a putea face față concurenței. Acest fapt a determinat și creșterea gradului de satisfacție pentru pasageri, dar și micșorarea prețurilor pentru bilete. Toate acestea cumulativ au contribuit la evoluția pozitivă a industriei aviației civile în Republica Moldova. Consider că menținerea acestui ritm de creștere se produce în mod natural având în vedere numărul celor din diaspora, aprofundarea relațiilor cu UE, stabilirea de noi parteneriate în agenții economici autohtoni și străini etc. Totodată, un aport special este adus și de modelul de tranzitare a Aeroportului din Chișinău implementat de companiile aeriene și în special de către operatorul național Air Moldova, conectând astfel destinații din Rusia, România, Turcia ș.a. cu orașele europene și viceversa.


Air Moldova este lider incontestabil în aviația noastră civilă. Practic, fiecare al doilea pasager din aeroportul Chișinău zboară cu Air Moldova. S-a crezut că venirea companiilor low-cost va afecta acest fenomen, dar iată că nu s-a întâmplat. Din contra, a fost depășit pragul de 1 milion de pasageri anual. Cum se explică aceste lucruri?


Ministerul este focusat în permanență pentru a asigura o administrare eficienta a companiei si pentru a continua modernizarea flotei aeriene și a serviciilor. Venirea companiilor low-cost nu a încetinit acest proces. Din contra, se lucrează pentru ca Air Moldova sa fie mai competitivă și să facă față tuturor provocărilor din acest domeniu. Curse noi, servicii noi, dar și prețuri mici. Faptul ca avem cele mai bune cifre din Moldova confirmă că mergem într-o direcție corectă și că lucrurile bune vor continua să se întâmple.


Air Moldova este o companie aeriană care aparține statului. Ministerul Transporturilor, ca gestionar direct al acestui domeniu, are o strategie aparte pentru administrarea și dezvoltarea acestei companii?


Interesul ministerului este ca Air Moldova sa fie administrată corect, de așa natură încât să rămânem cel mai popular operator aerian din Republica Moldova. Toate strategiile ce se referă la Air Moldova pornesc anume de la aceste principii.


2016 a fost un an încărcat pentru Air Moldova - s-au lansat curse noi, a fost mărită flota aeriană. Ce așteptări are ministerul pentru acest an care abia a început?


În fiecare an ne așteptăm să depășim indicatorii precedenți. Se lansează curse noi, crește numărul pasagerilor. Asta impune o ținută administrativă foarte strictă, așa cum este sectorul aerian în sine. În 2016 au fost lansate 3 curse noi: spre Bruxelles, Florența și a mai recent a fost relansată cursa spre București. Flota aeriană are un membru nou -  o aeronavă de tip Embraer 190, preluată în leasing operațional. Anul 2017, ca fiecare an de altfel, trebuie să aducă lucruri noi. Unele au fost anunțate deja, cum ar fi cursa spre Krasnodar sau relansarea cursei spre Madrid . Altele urmează să fie anunțate. Bineînțeles că se încearcă să se țină pasul cu provocările pe care le impune piața însăși. Asta este evoluția firească a lucrurilor și fără o planificare minuțioasă nu ar exista atâtea evenimente în companie.


Cu o agendă atât de încărcată, atât în ultimii ani, cât și în perioada următore, credeți că Air Moldova poate face față acestor provocări? Ce spun cifrele companiei?


Indiferent de agendă, orice companie aeriană este obligată să facă față oricărei provocări. Air Moldova are o politică foarte strictă în tot ceea ce ține de siguranța și confortul pasagerilor. Cifrele sunt doar o consecință a acestor politici. Iar dacă cifrele spun că Air Moldova este lider pe segmentul său, înseamnă că se lucrează eficient. Astfel, al doilea an consecutiv operatorul național reușește să atingă cifra de 1 milion de pasageri transportați ce reprezintă 50% din totalul pasagerilor transportați din/spre Republica Moldova. Ca cifra de afaceri Air Moldova se ridică la 2,7 miliarde lei, fiind în topul companiilor autohtone la acest capitol. Cel mai notoriu moment, însă, este rezultatul net al companiei care în 2016 are toate șansele să fie unul pozitiv față de o pierdere de peste 200 milioane lei, cum a fost în 2015.  La moment, în cadrul companiei sunt implementate mai multe reforme care prevăd printre altele utilizarea la maximum a resurselor, atât a avioanelor cât și a echipajului, desigur nu în detrimentul siguranței.   Oriunde există loc de mai bine, dar cifrele nu pot fi contestate.


Și la final, ce ar trebui să știm despre planurile ministerului în ceea ce privește viitorul celui mai mare operator aerian din Moldova?


Ziceam și mai devreme, toate strategiile și politicile ministerului referitor la compania de stat Air Moldova țin de buna administrare a lucrurilor și de evoluția continuă a serviciilor. Veghem acest proces atât cât ne permite legea, pentru a nu fi acuzați că avantajăm un operator aerian, fie el și de stat. În rest, cum vor evolua lucrurile în companie, se va vedea in anii următori. Dar, sunt ferm convins că Air Moldova va rămâne lider incontestabil pe piața aeriană din Republica Moldova.


Share Button