Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

Interviu acordat pentru revista „Altitude”

06.10.2015
Share Button
Domnule
Ministru, în unul dintre primele interviuri, dumneavoastră aţi declarat, că atunci
când ați acceptat tranziția de la Parlament la Guvern,  aţi înţeles că vă aflaţi la locul potrivit. Ce
v-a făcut să veniți cu această constatare?

 

Iurie
Chirinciuc:

De-a lungul vieții am creat și administrat mai multe
afaceri care, astăzi, sunt de succes, iar după cum bine știți, în Guvern se
administrează și se conduce. Din aceste considerente, pot să zic, cu încredere,
că Ministerul Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor va fi administrat
cu dibăcie și pasiune!

În același timp, țin să menționez, că și în legislativ am
avut o experiență memorabilă. Am depus mult efort, pentru că era o activitate
de creație legislativă, pe care nu am mai făcut-o, dar, până la urmă, am reușit
destul de multe. În cele 8 luni de activitate parlamentară am venit cu
numeroase amendamente la diferite proiecte de legi, am ținut discursuri de la
tribuna parlamentară și am elaborat un raport de opinie separată pentru jaful
de miliarde din sistemul bancar autohton.


Este
cunoscut faptul că aţi venit în politică din mediul de afaceri. Nu se întâmplă
să regretaţi că aţi devenit o persoană publică, asumîndu-vă griji și responsabilități
enorme, în loc să vă câștigați banii în linişte.

 

Iurie
Chirinciuc:

Să știți că cel mai ușor pentru mine ar fi fost să nu
intru în politică, dar convingerea mea este că dacă toți oamenii buni se vor
feri să facă politică atunci cine ne va conduce? Schimbarea clasei politice
este posibilă, dar pentru aceasta este nevoie și de implicarea tuturor celor
care vor această schimbare. Din aceste considerente, decizia de a deveni o
persoană publică a fost mai mult o obligație față de neam, țară și familie.

Personal, am convingerea că Republica Moldova se află la
o răscruce și de fiecare dintre noi depinde soarta acestei palme de pământ. La
nivel regional, dar și global situația este extrem de tensionată, iar la nivel
local, avem criza financiar-bancară, corupție, criza în justiție și criză în politică.
Toate acestea sunt provocări care ne pot face să renaștem, ca pasărea Phoenix,
din   propria-i cenușă.

Nu sunt genul de om care dacă se confruntă cu
dificultăți, cedează. Am încrederea că voi reuși să schimb lucrurile, dacă voi
avea susținere politică, ceea ce se și întâmplă.  Lucrurile se schimbă, încet dar sigur reușim
să trecem de la vorbe la fapte, implementând proiecte concrete și demonstrând
eficiență și progrese, acolo unde ceilați au dat mâinile în jos.


Spuneţi
că aţi venit în această funcţie pentru a implementa reforme. În ce vor consta
aceste reforme? Soluţionarea căror probleme o consideraţi prioritară?

 

Iurie
Chirinciuc:

Aveți perfectă dreptate, Partidul Liberal, din care fac
parte, este promotorul reformelor, care, adesea, pot fi dureroase, dar care
sunt absolut necesare pentru economia Republicii Moldova. Am preluat Ministerul
cu foarte multe probleme. Majoritatea întreprinderilor subordonate au ajuns în
prag de faliment. Astfel, pentru moment, prioritatea numărul 1 este lichidarea
restanțelor salariale și asigurarea unui management performant la: Î.S. CFM,
Î.S. MoldATSA, Î.S. C.A. Air Moldova, Î.S. , Î.S. Moldaeroservice etc.

Foarte importantă este și sarcina armonizării legislației
autohtone în domeniul transporturilor la cerințele și angajamentele asumate de
Republica Moldova prin Acordul de Asociere la Uniunea Europeană.

O altă prioritate, pe care mi-am stabilit-o, în calitate
de Ministru este reabilitarea infrastructurii, or, infrastructura de transport
și logistică reprezintă sistemul sanguin al economiei. Astfel, dacă vrem
creștere economică este nevoie să accelerăm ritmul de reabilitare și
construcție a obiectivelor de infrastructură rutieră, feroviară, aeriană și
navală. Acesta este și motivul pentru care, încă din primele zile de guvernare,
am vizitat șantierele aflate în construcție, somând firmele constructoare să
realizeze lucrările de reabilitare în termen, pentru că fiece zi de întârziere
înseamnă costuri pentru cetățeni, în același timp, un traseu aflat într-o stare
de continuu șantier reprezintă un risc sporit pentru siguranța și viața
oamenilor care circulă pe el.

 

Din
moment ce aţi fost numit în funcţia de ministru, în primul rând aţi renunţat la
atomobilul de serviciu, de asemenea aţi anunţat că sunteţi gata să vă împărţiţi
salariul cu secretara şi consilierul dumneavoastră. De ce aţi făcut acest gest ?

 

Iurie
Chirinciuc:

De fapt, și în calitate de parlamentar, am renunțat la
automobilul de serviciu. Consider că maşina cu şofer, achitate din banii
statului, sunt un beneficiu de care membrii guvernului se pot lipsi.

În ce privește salariului - recunosc că în sectorul
public se plătește foarte puțin, de aceea mi-am manifestat predispunerea de a
împărți salariul meu de funcție cu alți colegi din cadrul Ministerului, care au
dificultăți materiale și din această cauză nu vor să mai lucreze în sectorul
public, iar Ministerul pierde cadre calificate. În general, consider că pe
această dimensiune avem probleme. Noi vrem personal calificat și un Guvern
tehnocrat, dar nu asigurăm o remunerare adecvată, or, un tehnocrat poate
câștiga mult mai mult muncind la privați.

 

Povestiţi-ne,
vă rugăm, despre echipa dumneavoastră. Aţi păstrat vechii angajaţi, acei
specialişti care muncesc de mult timp în cadrul ministerului? Sau aţi preferat
să angajaţi cadre noi?

 

 Iurie Chirinciuc:

Pentru mine contează performanța, rezultatul, de aceea mă
interesează profesionalismul angajaților, dar și onestitatea și atitudinea
acestora. Consider că aceste componente condiționează rezultatul. Este foarte
important că am o echipă pe care pot conta, căreia îi pot distribui sarcinile
pentru că nu mi se pare corect ca o singură persoană să decidă tot, iar în
lipsa ei să pară paralizat întreg sistemul. Am o încredere deosebită în
potențialul tinerilor. Întotdeauna i-am încurajat pe tineri să se implice
activ, cred că fără ei nu vom putea schimba lucrurile în bine.

Pentru a realiza toate scopurile pe care mi le-am propus,
voi elabora și o strategie de pregătire a cadrelor. Îmi doresc ca tinerii,
plecați la studii în străinătate să revină în țară, iar cei din țară să nu
plece pentru ca să le putem valorifica, pe deplin, cunoștințele.

Scopul meu final este să creez o echipă la Minister care,
indiferent daca voi fi eu Ministru sau altcineva, va contiuna să funcționeze la
fel de bine.

 

Cum
se vor reflecta reformele ministerului asupra aviaţiei? La ce să ne aşteptăm în
timpul apropiat?

 

Iurie
Chirinciuc:

Aviația civilă, peste tot în lume, se dezvoltă într-un
ritm extrem de rapid. Numărul celor care preferă să călătorească pe calea
aerului crește exponențial, în același timp, scad și costurile serviciilor de
transport aerian.

Această industrie este una foarte specifică. Transportul
aerian reunește senzațiile excepționale ale zborului cu confortul, stilul și
eleganța membrilor echipajului și a însoțitoarelor de board. Este absolut
necesar ca fiecare pasager care circulă cu Air Moldova să trăiască satisfacția
unui zbor confortabil și sigur! Din aceste considerente, Compania Aeriană Air
Moldova va trebui să-și crească capacitățile, pentru a răspunde așteptărilor
clienților săi.

 

Dumneavoastră,
personal, cu ce mijloc de transport preferaţi să călătoriţi?

 

Iurie
Chirinciuc:

Pot spune că îmi place să călătoresc cu orice mijloc de
transport, care-mi permite să fac și altceva în paralel, de exemplu să citesc
sau să scriu, pentru ca să utilizez timpul mai eficient. Este evident că pun
accent pe rapiditate și confort. Dacă plec peste hotare atunci prefer avionul.
Îmi place calitatea deservirii companiei
„AIR Moldova”, la bordul navelor căreia mă simt ca acasă, chiar dacă mă
aflu la mii de km distanță de Moldova. Visul meu este  să avem numeroase avioane ”Air Moldova”, în
cele mai mari aeroporturi din lume, pentru că și asta contribuie la buna
imagine a țării nostre.

 

În
copilărie mai toți se văd aviatori, cosmonauți, Dumneavoastră, presupun, nu
visați pe atunci să fiți ministru. Tot prin cosmos, poate, vă vedeați?

 

Iurie
Chirinciuc:

Cînd ești mic, îți poți schimba profesia în fiecare zi!
Da, în visele mele am fost și aviator și cosmonaut, dar ministru niciodată. Peste
ani, am ajuns să conduc mai multe afaceri prospere, iar în prezent conduc un
minister, chiar dacă nu sunt aviator, în calitate de Ministru al
Transporturilor am tangență cu avioanele și deci pot spune că mi-am realizat
visul (rîde cu poftă).


Care dintre visele Dvs., a avut cea mai
reușită decolare și cel mai reușit zbor?

 

Iurie
Chirinciuc:

Visul de a avea o familie frumoasă și unită. Îi mulțumesc
lui Dumnezeu pentru această împlinire!


Povestiţi-ne despre familia dumneavoastră. Ce
reguli importante de viaţă vă învăţaţi copiii?

 

Iurie
Chirinciuc:

Băiatul meu Danu, a absolvit, recent, Istituto Europeo di
Design, din Italia. Fiica mea de 4 ani, Daria – Maria este o adevărată dulceață
și e mângâierea tatei. Pentru tot ce am eu astăzi îi mulțumesc soției mele
Tamara. Ea este îngerul meu păzitor, ea mereu mă susține și îmi este alături,
nu îmi imaginez ce ași fi făcut eu fără ea! Să știți că e adevărat, că în
spatele fiecărui bărbat puternic se află o femeie cu adevărat inteligentă.


La temelia căminului nostru stau principiile moralei
creștine. Cele zece porunci ale lui Moise sunt cu strictețe vegheate în familia
noastră, dar cea mai mare poruncă a noastră este dragostea, pentru că: „
Dragostea îndelung
rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuieşte, nu se laudă, nu se
trufeşte, dragostea nu se poartă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se
aprinde de mânie, nu gândeşte răul, nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de
adevăr, Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le rabdă!
Dragostea - nu cade niciodată!”


 Vă consideraţi un patriot şi, din punctul
dumneavoastră de vedere, în ce constă patriotismul?

 

Iurie
Chirinciuc:


Mă consider patriot,
pentru că nu întreb ce face țara pentru mine, ci încerc să fac eu ceva pentru
țară. Deși am avut posibilitatea să plec nu am făcut-o! Deși afacerile î-mi sunt
peste hotare, eu rămân aici, să muncesc și să lupt pentru Neam și pentru Țară.


Pentru a fi patriot nu
este suficient să porți iie și să sărbătorești Ziua Independenței cu plăcinte
vin și sarmale. A fi patriot înseamnă să-ți știi istoria, să-ți vorbești corect
limba și să nu-ți pierzi credința străbună. Așa înțeleg eu patriotismul, așa
m-au învățat părinții și tot astfel î-mi învăț și eu copii!
Share Button