Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

Despre cheltuieli nejustificate, timp și reactivarea Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni

31.12.2015
Share Button
/div>
Recent, presa a mediatizat intenția Holdingului
internaţional Militzer & Munch (M&M) de a concesiona Aeroportul din
Bălţi pentru 49 de ani în scopul modernizării acestuia.


 
Reieşind din
cerinţele securităţii deservirii traficului aerian, este necesar de a prelungi
pista de decolare cu circa 500 de metri, ceea ce ar permite deservirea navelor
de tipul – EMB, AIRBUS, BOEING. De asemenea, este necesar de a construi un
terminal nou pentru pasageri, dar şi de efectuarea altor modificări”, a menționat,
în cadrul unei conferințe de presă, reprezentantul holdingului, Iurie
Gheorghiţă. Potrivit informațiilor prezentate de Dl. Gheorghiță, la prima
etapă, suma necesară pentru reconstrucţia Aeroportului Internaţional Bălţi este
de 30 de milioane de euro, la a doua (prelungirea pistei de decolare) – de alte
10,15 milioane de euro.



Dar, înainte de a
discuta propunerea Holdingului internaţional Militzer & Munch, ar trebui să
facem câteva precizări importante și să prezentăm cifre oficiale care
ilustrează situația Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni (AIBL). Astfel, Aeroportul
respectiv este situat pe teritoriul raionului Râşcani din Republica Moldova și
are o suprafață de 144,5567 ha. El include: aerodromul, aerogara, pavilionul de
prelucrare a bagajelor, clădiri și edificii de asigurare a procesului
tehnologic (hangar metalic, staţie diesel de asigurare cu energie electrică de
rezervă autonomă, piaţa autogării, parcare pentru autotransport special şi
altele) și un teritoriu care poate fi folosit în vederea dezvoltării
infrastructurii Aeroportului.

Reieșind din datele statistice pentru perioada 2013-2015,
AIBL înregistrează un număr redus de zboruri. Majoritatea acestora sunt executate
de aeronave mici și helicoptere.

La moment, Aeroportul se află într-o stare
nesatisfăcătoare, infrastructura aeroportuară este uzată și degradată. 
Numărul
redus de zboruri generează costuri nejustificate pentru două întreprinderi de
stat: „
Moldaeroservice”, la balanța căreia se află AIBL, și
subdiviziunea
 Bălți a Î.S.
MoldATSA
, care este responsabilă pentru
asigurarea serviciilor de trafic aerian pe aerodromul Bălți.

Potrivit datelor Întreprinderii de stat
„Moldaeroservice”, întreținerea Aeroportului și taxa pe impozitul funciar a 
costat în perioada 2013-2015, circa 720 mii lei. În același
timp, cheltuielile totale pentru remunerarea personalului subdiviziunii Bălți a
Î.S. MoldATSA, dar și costurile materiei prime, a materialelor și pieselor de
schimb, cele de securitate, sănătate în muncă și altele
 au însumat, în perioada 2013-2015, circa 16,7 milioane lei.
Împreună cele două întreprinderi de stat au cheltuit, în anii 2013-2015,
 aproximativ 17,4 milioane lei.

În prezent, activitatea Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni
este sistată din 14.09.2015 în legătură cu retragerea licenței de activitate
conform demersului Dlui Mircea Maleca, directorul Autorității Aeronautice
Civile.

În această situație complicată, conducerea Ministerului
Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor a manifestat disponibilitatea de
a discuta propunerile care au drept scop modernizarea AIBL, pornind de la ideea
supremației intereselor statului și ale cetățeanului.





La moment, există trei posibilități de reactivare și
modernizare a AIBL: darea lui în arendă (I), modernizarea în 
cadrul unui
Parteneriat Public-Privat (
II) și concesionarea (III). Trebuie să
menționăm din start faptul că, concesionarea AIBL este cu totul altceva decât
concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, deoarece,
așa cum am arătat
mai sus, AIBL generează exclusiv pierderi pentru bugetele celor două întreprinderi de stat, iar
Aeroportul Internațional Chișinău aduce venituri considerabile lunare și anuale
și este profitabil. Este de 
menţionat şi faptul că Aeroportul Internațional Chișinău
era profitabil și în momentul concesionării (ceea ce nu putem spune despre
AIBL, care de ani buni doar consumă bani bugetari). Din punctul meu de vedere
sau economic vorbind, concesionarea AIBL este, la moment, o soluție mai bună
decât întreținerea lui fără rost.




Pe de altă parte, actele normative care reglementează cerințele
tehnice și regulile aerului în Republica Moldova, dar și anumite rațiuni de
ordin militar și de securitate, ne obligă să avem un aeroport de rezervă pentru
situațiile când, din diferite motive, este imposibilă aterizarea unei nave pe
Aeroportul Internațional Chișinău. Or, actualmente, cele mai apropiate
aeroporturi pe care putem conta în astfel de situații sunt situate în orașele
Iași și București (România), Kiev și Odessa (Ucraina).

Vreau să subliniez că o decizie definitivă privind calea
de modernizare a Aeroportului Internațional Bălți-Leadoveni va putea fi luată
doar atunci când vom avea un Guvern plenipotențiar, în baza unui studiu
temeinic, pregătit de un grup de lucru format din reprezentanți ai mai multor
ministere. Deocamdată, nu putem decât să salutăm intențiile tuturor companiilor
care se arătă interesate să investească în AIBL și să îndemnăm actorii politici
să urgenteze crearea noului Guvern. Timpul pierdut ne costă bani.
Share Button