Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

Cuvântul ministrului Transporturilor Iurie Chirinciuc adresat managerilor și angajaților SA Drumuri, conducătorilor auto și cetățenilor Republicii Moldova

17.01.2016
Share Button
Domnilor conducători ai SA Drumuri, sinteza
săptămânii 4-10 ianuarie 2016 menționează, că pe drumurile publice din țară au
fost înregistrate 46 accidente rutiere, care au avut ca urmare decesul a 5
persoane şi traumatizarea a 64 persoane. Ministerul de interne ne informează că
„în vederea sporirii nivelului de siguranță la trafic și ameliorării situației
accidentale, au fost desfășurate diverse acțiuni cu caracter preventiv, fiind
documentate 3.119 contravenții.  De
asemenea, „în baza deciziilor agenţilor constatatori au fost aplicate 2.986 de
amenzi, în sumă de 1.138.280 lei”.


Potrivit datelor preliminare ale
anchetelor unele dintre aceste accidente au avut drept cauză „ghețușul de pe
traseele naționale”. Cel puțin așa a declarat presa cu referire la cazul
tragicului accident de la Peresecina, Orhei. Deocamdată, nu avem rezultatele definitive
ale anchetei, totuși, țin să vă atrag atenția, că dincolo de cifrele obiective
și limbajul sec al statisticilor polițienești sunt destine omenești marcate,
poate pentru întreaga viață, de aceste accidente dramatice, produse pe
drumurile naționale. Este adevărat, că de multe ori, există circumstanțe
complexe, mai mulți factori, împrejurări care împreună determină producerea
unui accident, cum ar fi încălcarea regulamentului de circulație pe timp de
iarnă, neatenția șoferilor, lipsa anvelopelor de iarnă și a sistemelor de
semnalizare, staționarea nejustificată în locuri care crează riscuri de
accidente pe drumurile cu polei ș.a.



Totuși, cazul Peresecina oferă
anumite semnale că pe data de 10 Ianuarie 2016, Serviciile de patrulare din
sector nu au putut asigura o întreținere adecvată a drumurilor publice. Ghidul privind întreținerea de iarnă a
drumurilor publice
prevede „depistarea sectoarelor cu îmbrăcăminte rutieră
cu lunechuș sporit, înzăpezite, informarea despre aceasta a serviciilor de
dispecerat sau conducerii organizațiilor rutiere pentru întreprinderea
măsurilor de asigurare a condițiilor de circulație în siguranță, înlăturarea
deteriorărilor nesemnificative ale drumurilor, iar în cazul imposibilității
înlăturării acestora – instalarea indicatoarelor
provizorii
și, în cazuri extraordinare, - limitarea provizorie a circulației în cazul apariției pe drumuri a
situației de avariere, cu informarea
concomitentă a conducerii organizației rutiere și a poliției rutiere”
.



După cum bine știți, pe data de 8
ianuarie, în calitatea mea de ministrul în exercițiu al Transporturilor și
Infrastructurii Drumurilor,  împreună cu
premierul interimar Gheorghe Brega am inspectat traseul Chișinău-Leușeni, dar
și drumul național M2 Chișinău-Orhei. Responsabilii de la Administraţia de Stat
a Drumurilor ne-au informat, că în ultimele două zile, pentru asigurarea
circulației pe drumurile naționale în condiții meteo complicate, au fost
mobilizate forțe suplimentare de tehnică și personal. Ei ne-au asigurat că au pregătite
50 de mii de tone de material antidrapant, care ar putea fi utilizat în caz de
necesitate.



De asemenea, pe data de 7 ianuarie
viceministrul Transporturilor Vitalie Rapcea a inspectat mai multe drumuri
naționale, inclusiv porțiunea de la Peresecina a drumului Chișinău-Orhei și a
ordonat să se intervină operativ pentru a evita consecințe iremediabile.



În aceste situații, oamenii sunt
îndreptățiți să vă întrebe și să ne întrebe, de ce nu ajunge întotdeauna în
timp util materialul antiderapant din depozitele SA Drumuri pe drumurile cu
polei?



Atunci când vizionați la televizor
reportaje despre oamenii care au murit sau au fost traumați inclusiv din cauza
poleiului pe drumurile publice, întrebați-vă, ați făcut oare totul pentru a
preveni aceste cazuri și a asigura circulația în condiții de siguranță?






Știu foarte bine, că lunecușul de
iarnă și înzăpezirea drumurilor se produc practic concomitent pe o lungime
considerabilă de drumuri, iar înlăturarea lor este legată de cheltuieli de
timp, resurse tehnice și umane pentru executarea unui volum mare de lucrări în
condiții dificile de iarnă. Știu de semenea că, de exemplu, SA Drumuri Orhei
are în gestiune circa 800 kilometri de drum și că posibilitățile tehnice ale
organizațiilor rutiere de a interveni operativ pe timp de iarnă sunt destul de
limitate. Dar aceasta nu le absolvă de răspundere. Și nu vorbesc aici doar
despre responsabilitatea juridică, ci mai mult despre responsabilitatea morală.



Unui tată care și-a pierdut copilul,
n-o să-i puteți explica niciodată că lapovița îngheață prea repede pe drumuri,
iar autospecialele care împrăștie material antiderapant, deplasându-se cu o
viteză de circa 40 kilometri pe oră, nu pot distribui antiderapante instantaneu
pe o porțiune de 800 de kilometri. Toate aceste detalii tehnice și argumente
n-o să-i micșoreze suferința și durerea sufletească și n-o să-i întoarcă
copilul la viață.



Eu nu vă cer să faceți minuni, nu vă
cer să înviați morți sau să faceți să dispară gheața sticloasă simultan pe
toate drumurile naționale și locale, dar vă cer, așa cum v-am spus și pe 8
ianuarie, să faceți tot ce este omenește posibil pentru a distribui materialul
antiderapant în timp util mai ales și mai întâi în zonele problematice ale
drumurilor naționale, unde se știe că există pericol și riscuri de accidente. V-am
cerut și vă cer să vă faceți datoria profesionist, operativ și cu maximă
seriozitate și responsabilitate, pentru că de acest lucru depinde de multe ori
viața unor oameni, viața participanților la trafic și a pasagerilor.



De asemenea vă informez că, în
colaborare cu organele specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, am
dispus efectuarea unor anchete interne pe cazurile în care au decedat cetățeni
în rezultatul accidentelor rutiere. Cercetările urmează să stabilească, cum au
acționat conducerea și angajații SA Drumuri în fiecare caz aparte și ce au
întreprins pentru a pune în aplicare dispozițiile și ordinile date de
conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor  în cadrul inspecțiilor efectuate pe data de 5,
7 și 8 ianuarie.


În această ordine de idei, țin să vă
atenționez, că apariția unor noi cruci pe drumuri, în locurile unde s-au produs
accidente cu victime, ar putea să pună cruce și pe cariera dumneavoastră
profesională, daca anchetele interne vor stabili că nu ați acționat corect și
operativ pentru a asigura siguranța circulației și buna întreținere a
drumurilor în condiții de iarnă. Îi rog respectuos pe acei dintre dumneavoastră
care nu au suficientă sănătate și forțe pentru acest serviciu dificil, care
presupune și intervenții active și energice pe timp de noapte, în condiții
dificile de iarnă, să se retragă din funcții.



 

Știu foarte bine că munca
dumneavostră este deosebit de dificilă și stresantă, dar nu putem să admitem
crearea unor situații care pun în pericol viața participanților la trafic și a
pasagerilor. Dura lex, sed lex.






Totodată, vreau și pe această cale
să atenționez și să rog conducătorii auto să citească și să respecte
prevederile Regulamentului de circulație rutieră, care se referă la deplasarea
mijloacelor de transport în condiții de iarnă, să fie precauți la drum, să
echipeze automobilele corespunzător timpului, să verifice minuțios starea
tehnică înainte de a porni la drum, să evite staționarea vehiculelor rutiere pe
carosabil și, nu în ultimul rând, să prefere, când au nevoi, locurile din PECO,
unde pot staționa fără a supune pericolului viața lor și a pasagerilor.

 
Exprim condoleanțele mele sincere
rudelor și apropiaților tuturor celor care au avut de suferit în urma
accidentelor rutiere. Drept susținere și încurajare pentru toți cei care
pătimesc o să îndrăznesc să aduc aici cunoscutele cuvinte ale pastorului
american de origine germană Karl Paul Reinhold Niebuhr: „Dăruiește-ne, Doamne, seninătatea de a accepta lucrurile pe
care nu le putem schimba, curajul de a
schimba
lucrurile ce stau în puterea noastră și înțelepciunea de a face diferența între ele”. 
Share Button