Iurie Chirinciuc

Tinerii și Diaspora

vor salva                    

Neamul și Țara !

Discursul meu în Parlament: Adevăratul interes al PSRM! Se dorește falimentarea întreprinderilor de stat!

17.03.2017
Share Button
Mai jos citiți discursul pe care l-am susținut astăzi în fața deputaților, urmare a moțiunii simple de cenzură asupra activității mele în calitate de ministru al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor,  inițiată de fracțiunea Partidului Socialiștilor din R. Moldova: 

parlament

Domnule Președinte al Parlamentului, domnilor deputați, stimați cetățeni,

Acum 2 zile, în secretariatul Parlamentului a fost înregistrată moțiunea simplă asupra mea.  Astăzi sunt în fața dumneavoastră cu un raport pe toate învinuirile care mi se aduc.

Mai întâi de toate, vreau să mulțumesc Fracțiunii Partidului Socialiștilor pentru această ocazie de a utiliza tribuna Parlamentului pentru demascarea adevăratelor argumente ce stau la baza acestei moțiuni.

Voi începe prin a aminti Fracțiunii Partidului Socialiștilor, că liderii lor de astăzi, au fost în funcții de conducere în fruntea Guvernului Republicii Moldova în perioada 2001-2009, când in regiune se înregistra cea mai mare creștere economică, iar remitențele în RM au atins cote maxime.

În data de 11 martie 2017, colaboratorii CFM au fost scoși în stradă la proteste pentru că nu le-au fost achitate restanțele salariale istorice. Aceste restanțe erau deja formate, în august 2015, atunci când am venit la conducerea ministerului și despre care v-am informat și în plenul parlamentului, tot de la această tribună.

Dar, ca să fie mai clar rolul de călău, pe care l-ați jucat pentru acești oameni, este necesar să vedem ce s-a făcut, la calea ferată, în perioada în care liderii actuali ai partidului socialiștilor erau în fruntea guvernului.

Astfel, în perioada 2001-2009, Calea Ferată din Republica Moldova transporta anual mărfuri în volum de 12,5 mil tone și peste 5 mil de pasageri.

Cu toate acestea din  2001 până în 2009, restanțele salariale s-au triplat, iar datoriile totale erau în medie de 350 mil. lei. În perioada când CFM a înregistrat cele mai mari venituri, guvernarea socialistă-comunistă de atunci, a furat în cel mai barbar mod.

  • Atunci când erau toate premisele pentru investiții, nu s-a procurat nici o locomotivă nouă, nu s-a recuperat nici una dintre cele 13 locomotive reținute ilegal în Transnistria.

  • Nu s-au făcut investiții în procurarea materialului rulant, necesar pentru transportul de marfă, astfel încât astăzi din cele 6000 de vagoane, funcționale, au rămas doar 2000.

  • Atunci când erau suficiente resurse pentru investiții în Calea Ferată, nu ați procurat nici o locomotivă de transport pasageri. Din această cauză, în cel mai scurt timp, nu vom avea cu ce deservi cursele de transport pasageri, pentru că, doar 4 locomotive din parcul CFM, corespund legislației și normelor de siguranță.


Deși am preluat calea ferată cu o datorie  de 628 mil lei și o restanță la salarii de 105 mil lei. Astăzi mă învinuiți pe mine de faptul că CFM este în prag de faliment.

Timp de 1 an și jumătate, datoria la calea ferată s-a redus cu 89 mil lei, iar pierderile în 2016, față de 2015, s-au redus cu 55 mil.lei.

Și asta în situația în care volumele transportate în 2016, au fost de doar 25%, din ce s-a transportat în perioada 2001-2009.

MTID și CFM, cu suportul consultanților externi au elaborat un plan de acțiuni anti-criză, cu implementare imediată.  Și un plan de restructurare a întregului sector feroviar din Republica Moldova, orientat pe termen mediu. Ambele urmează să fie aprobate de Guvern. În conformitate cu prevederile foii de parcurs pentru restructurare, CFM va fi reorganizată în 3 întreprinderi separate.

  • De transport pasageri,

  • transport marfă

  • și o altă întreprindere pentru gestionarea infrastructurii feroviare.


În urma acestei reforme, piața serviciilor feroviare va fi liberalizată. Accesul pe această piață fiind asigurat pentru toți agenții economici privați, care vor veni cu investiții și și vor achita pentru utilizarea infrastructurii feroviare.

Implementarea de către CFM a acţiunilor pentru optimizarea cheltuielilor şi creşterea veniturilor din prezentul plan va permite în perioada 2017-2019, să obţină un rezultat economic pozitiv de circa 280 mil.lei anual.

Prin demararea acestei reforme, am atins foarte multe interese, pe care dumneavoastră stimați deputați socialiști le lobați.

Aveți curajul, cel puțin, să recunoașteți adevăratul motiv, pentru care vă opuneți, cu atâta vehemență, reformei CFM, susținută de partenerii externi?

Și dacă nu vă este rușine de UE, să vă fie frică măcar de cei 10 000 de angajați, care suferă astăzi pentru deciziile pe care le-ați luat acum câțiva ani.

Ați pomenit, în moțiune și despre ANTA, dar ați omis adevăratul motiv pentru care vă deranjează reformele care au loc la ANTA. Pentru prima dată de la crearea sa, Agenția Națională de Transport Auto a început adevărata luptă cu transportul ilicit de mărfuri și pasageri.

S-au intensificat radical controalele și lupta cu fenomenul gărilor clandestine. Prin astfel de măsuri se restabilește concurența loială, iar transportatorii autorizați devin mult mai motivați să rămână în cadrul legal.

În schimb, interesele socialiștilor sunt de cealaltă parte a hotarului legalității. Anume, deputații socialiști au susținut protestele transportatorilor iliciți, care anual se fac responsabili de moartea a zeci de cetățeni moldoveni.

Cu toate acestea, dumneavoastră, nu vă pasă de decese. Pentru Dvs. sunt importanți cei care vă plătesc pentru a le proteja interesele. Și nici Legea nu contează, pentru Dvs.. Exact așa cum a menționat și Excelența Sa Pirkka Tapiola, “Vă jucați cu regulile, în loc să jucați după reguli”.

Mă acuzați de faptul că,  nu inițiez o reformă la ANTA? În replică, vă comunic că bugetul Agenției pentru 2017 este în scădere cu 8 mil de lei față de 2016, iar transferurile operate de Agenție către Bugetul de stat, au crescut, de la 6 mil lei în 2014, la 16 mil. lei în 2016.

În acest an, am propus diminuarea costului autorizației CEMT de la 700 euro, la 580, în timp ce în 2005, DVS ați aprobat prin Hotărâre de Guvern, costul unei autorizații, în mărime de 1000 euro. Mai mult ca atît, de către minister și agenție, a fost elaborată o metodologie clară a formării prețurilor actelor permisive.

În acest sens, ținînd cont și de practica internațională am înaintat o inițiativă legislativă, prin care consider oportun de a unifica toate tipurile de autorizații internaționale unitare. Astfel stabilind un tarif unic pentru eliberarea acestora în mărime de 20 Euro, fapt ce va reduce esențial costurile transportatorilor noștri, făcîndu-i mai competitivi pe piața internațională.

Va deranjează și faptul ca este înregistrat în Guvern proiectul E-autorizație, care va exclude factorul uman în repartizarea autorizației pentru transportatori.

Pentru 2017-2018, ANTA urmează să  implementeze sistemul de cântărire în mișcare, fapt ce va diminua la maxim intervenția factorului uman în sancționarea încălcării sarcinii maxime admise pe osie.

În ceea ce privește infrastructura rutieră am reușit să promovez, poate cea mai importantă reformă legată de modul de repartizare a Fondului Rutier, pe care ați susținut-o și dumneavoastră, stimați deputați socialiști?

Pentru că sunteți în opoziție! și vă avantajează! dar pe care nu ați avut curajul să o promovați când ați fost la putere. Deoarece, v-a convenit partajarea politică a Fondului Rutier.

Ați întârziat cu această reformă, minim un deceniu, timp în care drumurile comunale și străzile din satele noastre au devenit impracticabile.

Domnilor deputați Socialiști, spuneți-mi, vă rog, ce drumuri au reparat liderii dumneavoastră în timp ce se aflau la guvernare? în afară de drumul spre vila prezidențială de la CONDRIȚA!

Astăzi, avem 13 sectoare de drumuri naționale, adică peste 400 km de drumuri, aflate în reabilitare. În aprilie 2016,  am semnat Acordul cu Banca Mondială în sumă de 80 milioane dolari pentru reabilitarea a 300 km de drumuri locale.

La mai puțin de 1 an de zile am semnat și contractul de reabilitarea a primului coridor de drumuri locale, din cele 8 coridoare,finanțate de Banca Mondială, care vor face legătura între raionale Republicii Moldova.

În ceea ce privește contractele întârziate de reabilitare a drumurilor naționale. Pentru prima dată, am inițiat procesul de monitorizare publică a implementării planurilor de măsuri pentru accelerarea reabilitării drumurilor finanțate din surse externe.

În premieră, 11 din cele 12 întreprinderi de întreținere a drumurilor, gestionate de MTID, au obținut profituri. La fel, pe profit, au încheiat anul 2016 și întreprinderile de stat - Air Moldova, MoldATSA, Gările și Stațiile Auto, Administrația de Stat a Drumurilor ș.a.

În aceste circumstanțe, înțeleg de ce devin incomod. Este logic să schimbi conducerea ministerului, dacă scopul pe care îl urmărești este să faci deturnări de fonduri și să falimentezi întreprinderile de stat.

Stimați deputați socialiști,  vreau și să vă laud, și o fac pentru că spre deosebire de prima moțiune de cenzură, în care ați ascuns adevăratele intenții, în cea de-a doua moțiune, înaintată, în mai puțin de un an de zile pot deduce că ați afișat destul de sincer adevăratele dumneavoastră intenții.

Înaintând o moțiune lipsită de o parte motivantă argumentată și cu un dispozitiv care în loc să se refere la ministru, face apel la CNA și  Guvern pentru răfuială.

În această ordine de idei,  vreau să îmi închei discursul, oferindu-vă posibilitatea să continuați show-ul dumneavoastră, de prost gust, în partea a doua a spectacolului, destinată întrebărilor și răspunsurilor.

Mulțumesc pentru atenție!

 
Share Button